NLP tanfolyam

Hogyan érdemes jól formált és elérhető célokat kitűzni magunk elé?

Szoktál-e álmodozni? Vágyakozni? Mindenkinek vannak álmai, vágyai. Vannak akik el is érik. Ők azok, akik mernek az álmokból vágyakból elérhető célokat kitűzni.

Te hogy állsz ezzel? Vannak-e álmaid, vágyaid, amiket már régóta dédelgetsz? Nem is tudod, hogy eddig miért nem érted el? Az alábbiak segíthetnek kideríteni, hogy vajon miért nem érted el őket. Az is előfordulhat, hogy már rég elérted, csak nem vetted észre.

Talán azért mert kicsinek, jelentéktelennek tűnt az eredmény, vagy csak részeredményként gondosz rá. Vagy a számtalan cél közül mindig a legaktuálisabb motivál és amikor elérted már a következőre gondolsz. Nagy hiba! Sok sikeresnek mondott ember állandóan frusztrált és elégedetlen.

Vajon miért? Szerintem azért, mert hajszolja a sikert és nem vesz egy kis levegőt még akkor sem, amikor nagy teljesítményt ért el. Mindig csak mások veregetik a vállát, ő meg csak megrándítja, és már a következő céljára hajt. Érdemes sikerként megünnepelni a célok elérését, hiszen ebből meríthetsz a következőkhöz erőt, lelkesedést.

Néhány gondolat az elérhető célok kitűzéséhez. Igazából ezek előfeltételei annak, hogy elérhető célokat tudj kitűzni.

  1. Arról beszélj, arra gondolj, amit szeretnél elérni és ne arra, amit nem. Ez a gyakorlatban így néz ki: Nem szeretnék elkésni. Nem szeretnék megbukni. Nem akarok félni/dohányozni/alulmaradni/erőszakos lenni stb. Vegyük például a nem akarok dohányozni gondolatot. Mire is gondol az az ember, aki nem akar dohányozni? Bizonyára folyamatosan a cigisdobozt vagy magát a cigarettát látja lelki szemei előtt. Az is lehet, hogy az ízét érzi a szájában. Mi a következő lépés? Meg is valósítja azt, amit tudatosan nem akar. Rágyújt! Érdemes a célokat "pozitív" formában kijelölni: Jól szeretnék vizsgázni. Egészséges akarok maradni. Nyugodtan akarok a szemébe nézni stb.

  2. Hallotuk-e már a következőket: "Nem szeretném, ha későn jönnél haza!" "Azt szeretném, hogy kedvesebb legyél velem." "Jó lenne, ha levinnéd a szemetet." Ez az utolsó mondat szinte már utópia. Magam sem hiszem el, hogy a másik teljesíti. Csakis olyan célokat érdemes kitűzni, ami rajtunk múlik és senki máson. Ha máson is múlik, akkor annak a személynek is akarnia kell, hiszen nélküle nem valósul meg. Ha azt szeretném, hogy valaki kedvesebb legyen hozzám, érdemes azon elgondolkodni, hogy mit is változtassak a viselkedésemen, amitől a másik kedvesebb lesz. Kezd magaddal! Ha te megváltozol, a másik sem tud a régi módon viselkedni. Elég, ha az egyik feladja a játszmát.

  3. Érdemes pontos, konkrét célokat kitűzni. Gyakori a "Le szeretnék fogyni." - gondolat, óhaj, kívánság, ami általában az is marad, hacsak nem határozom meg, hogy mennyit és mikorra.

  4. Ehhez kapcsolódik az is, hogy megfelelő nagyságrendű legyen a cél. Irreális ugyanis azt akarni, hogy 20 kilót fogyjak le 1 hét alatt. Gyakran előfordul, hogy tudjuk mit akarunk, rajtunk is múlik, de nem érzékeljük, hogy túl nagy a cél és érdemes lenne részcélokra bontani.

  5. Érdemes azt is megvizsgálni, hogy miért akarok 20 kilót lefogyni. A magasabb cél, például: "Egészségesebb, energikusabb, vonzóbb szeretnék lenni." - sokat segíthet abban, hogy mivel is kezdjem. Lehet, hogy életmódtanácsadásra megyek el előbb és ott segítenek egy személyreszabott egészségmegőrző program kialakításában. Mindig jó tudni, hogy mit akarok elérni az adott céllal, ami még fontosabb számomra.

  6. A célok kitűzésénél az egyik legfontosabb kérdés az ökológia. Az NLP-ben az ökológia = a következmények vizsgálata. Mi történik, ha elérem a célomat? Ha le akarok szokni a dohányzásról, mit szólnak a barátaim? Mindegyik dohányzik. Ha lefogyok, tetszeni fogok a férjemnek? Ha vonzó leszek, ellen tudok-e állni a kísértésnek? Érdemes végiggondolni a következményeket és eldönteni, hogy még így is akarom-e, vagy módosítok célomon, mert mások véleménye és reakciója is érdekel.

  7. Ha már minden fenti ponton túlvagytok, akkor gondolatban szaladjatok előre az időben és lépjetek bele jövőbeni énetekbe, mintha itt és most történne. Milyen is vagyok most, hogy már elértem célomat? Hogy érzem magam a bőrömben? Mit látnak rajtam mások? Ez azért fontos, hogy elkerüljük az "Anyám nem ilyen lovat akartam!" effektust. Hiszen, ha teljesen átélem, hogy megvalósult a célom és öröm helyett gyomorszorítást érzek, nem biztos, hogy a fenti lépéseket komolyan vettem. Érdemes újra megvizsgálni!

Léteznek olyan módszerek, amelyekkel könnyen és gyorsan lehet változást elérni az élet bármely területén!

Csak kevesen tudják, hogy kipróbált és működő technikák segítségével hatalmas problémákat lehet hasznos erőforássá változtatni. Minden megvan benned ahhoz, hogy azzá válj akivé szeretnél! Díjtalan hírlevelünkben bemutatjuk az NLP-t, amivel mindez lehetséges!

Jelentkezésed a Mindennapi NLP 100 részes, ingyenes sorozatára és a Szélesebb látókör hírlevélre vonatkozik. Adataidat bizalmasan kezeljük, harmadik félnek nem adjuk ki! Természetesen bármikor leiratkozhatsz.